Flores en Bali 2014

Een Egmonds Ducktale avontuur in Indonesië.

De Duck boy’s zijn op 24 maart extra vroeg uit de veren om op tijd op Schiphol te arriveren i.v.m. de NSS top in Den Haag. De aankomst op Schiphol is voor de jongens dan ook al om 6:45 en met een vlucht naar Kuala Lumpur die pas om 12:00 gaat is het eventjes wachten geblazen. Maar met een bakje koffie en een broodje gaat de tijd snel. Na een vlucht van 12 uur met een connecting flight van 3,5 uur naar Denpasar en aansluitend daaraan nog een korte rit met een minibus komen we uiteindelijk aan in het Puri Bambu hotel in Denpasar waar we onze eerste overnachting hebben. Dit mooie hotel heeft ook een zwembad waar we gelijk goed gebruik van hebben gemaakt tevens genieten we van een wel verdiend biertje ( of twee).De volgende ochtend vliegen we het laatste stukje met Wing Air naar Flores (45min). Ons verblijf aldaar is in het Golo Hilltop hotel te Labuan Bajo, Golo Hilltop is gebouwd zoals de naam al doet vermoeden op een heuvel, met een prachtig uitzicht over de bay van Labuan. Omdat het resort iets buiten Labuan ligt hebben we in de avond en in de vroege ochtend geen overlast van de drukte van de stad (Moskee). Op de dag van aankomst hebben we de omgeving wat verkent en in het dorp scooters gehuurd om vervolgens daarmee de volgende dag naar de Sami waterval te gaan. Met een mooie rit door verschillende kleine dorpjes en gehuchtjes zijn wij die dag met wat hulp van de lokale bevolking toch bij de juiste afslag gekomen, en via een steil, smal en glad pad en wat rijstvelden later kwamen we uiteindelijk te voet aan bij ons doel. Als beloning van onze inspanningen hebben we (Kwek en Kwik) en heerlijke verfrissende duik genomen. Na ons speelkwartiertje moesten we de klim naar boven weer maken, alleen nu was de hemel opengegaan in al zijn hevigheid met een heerlijke tropische regenbui, die de voettocht terug er niet gemakkelijker op had gemaakt. Na een klim van ongeveer 30 minuten en twee uitglijers later kwamen we drijfnat bij onze scooters aan. Gelukkig ging de rest van de rit voorspoedig en waren we snel thuis om daar te genieten van een warme duik in het zwembad met wederom een heerlijk koud bintangetje.

De volgende morgen moesten we ons al om 9:00 melden bij Divine Diving voor een 4 daagse live-aboard op de Wela Mola (betekent grote zus in het Indonesisch) rond de Komode eilanden. Nadat we park fee betaald hebben en de briefing waren we al snel op weg naar onze eerste duikplaats genaamd“ Selayer Kecil” wat klein eiland betekent, deze duikstek stelde trouwens niet veel voor. Daarin tegen waren de volgende 2 duiken die dag “Pengak kecil” en als nachtduik “ Wainilu” met kleine white tips en heel veel klein spul een echte topper. Echter na de tweede duik liep Kwak een hele nare domper op door een uitglijer aan boord, zijn teen had hij zodanig gestoten dat die samen met zijn middenvoetsbeentje gebroken was!. Met wat ijs en genoeg bintang werd die avond de pijn bestreden. (Kwak heeft gelukkig wel alle duiken deze vakantie mee kunnen doen) De tweede dag stond in het teken van de Komode varanen echter dit betekende wel dat we al om 6:00 op moesten staan. Over deze excursie kan ik kort zijn we hebben de Komode varanen gezien bij de ranger plaats maar de wandeling in het park zelf was gewoon het spreekwoordelijke rondje om de kerk. Na de varanen staat onze eerste duik van de dag alweer gepland op “Manta point” en zowaar 2 Manta’s gezien altijd leuk om deze gentle giants te zien. Als middag duik zijn we beland op “Batu Balong” wat gespleten steen betekent, deze duik is een echte stroomduik met de daarbij behorende grote scholen vis, In de avond hebben we nog een nachtduik gemaakt met aparte en rare creaties onderwater. Die avond werd muzikaal afgesloten met een optreden van de crew en Colton op gitaar. De volgende dag, dag nummer 3 is aangebroken van deze trip en staat in het teken van duiken en nog meer duiken. Als eerste die dag doen we “Golden Garden” aan, met als een van de hoogte punten een Blue ring octopus. Duik nummer twee is gepland bij ‘Cristal Rock” in deze duik met veel stroming hebben we Whitetips en Pygmee Zeepaardjes (Bargibanti) gezien. De Caularon is de naam van de derde plaats waar we die dag duiken, deze duik maakt zijn naam meer dan waar met heel veel stroom en met heel veel groot spul. Als afsluiter die dag nog een nachtduik bij Komode Beach gemaakt. Op de vierde en tevens alweer onze laatste dag van deze trip hebben we gedoken op “Castle Rock” dit zou een van de mooiste duiken worden van deze trip maar niets is minder waar, de duik begon wel erg goed met veel vis en Whitetips tot dat er na ongeveer 15 minuten de Komode Dancer eventjes langs kwam met 20 duikers waarvan de meeste niet konden duiken en weg is de vis. (alles vastpakken met hun handschoenen en ze vertrapten veel koraal met hun vinnen!). Na het ontbijt zette de Grote Zus koers naar alweer de laatste duiksite “Begar Tatawe” wat grote lach betekent in het Indonesisch. Deze duik was een mooie afsluiter van deze live-aboard met grote papegaai vissen. Omstreeks half drie lagen we weer terug aan de steiger in Labuan Bajo waar we in het dorp de rekening van de bintangetjes van deze trip nog af moesten rekenen. Die avond hebben Kwak en Kwek eerst nog eventjes van een massage genoten voordat ze Labuan onveilig gingen maken.

Op 1 April namen we een korte vlucht van ongeveer 40 min vanuit Labuan naar Ende wat aan andere kant van Flores ligt. Om daar de Kelimuti te bewonderen met zijn 3 kratermeren. Maar voordat die aan de beurt zijn, zijn we eerst eventjes langs geweest bij Bleu stone beach, op dit stukje strand spoelen over een lengte van ongeveer 200 meter elke dag blauwe stenen aan die door de lokale bevolking geraapt en gesorteerd wordt op grote en vorm om vervolgens te worden verkocht aan het buitenland voor bijv luxe badkamer betegeling. In de namiddag zetten we koers naar de plaats Moni waar we onze overnachting voor die dag hebben om vervolgens vanuit hier de volgende morgen al om half vijf te vertrekken naar de 3 kratermeren, deze 3 meren veranderen om de paar jaar van kleur door de mineralen die vanuit de bodem er in oplossen, de meren variëren in de kleuren van rood, zwart, bruin, groen en blauw. Bij onze aankomst op de top die morgen waren de meren nog verscholen onder een dikke laag mist maar met wat geduld en de zon trok de mist op en konden we de meren met onze eigen ogen zien. Jammer genoeg konden we niet al te lang genieten op de Kelimuti want onze terugvlucht naar Labuan wachtte al op ons. En dag later op 3 April hebben we Flores achter ons gelaten en zijn we vertrokken naar Bali.

Bij aankomst op Bali viel het ons gelijk op dat het op dit eiland wel heel erg druk is, niet alleen met de lokale bevolking maar ook met het toerisme. Na een autoritje van 3,5 uur komen we aan op het Pondoksari Resort in Pemuteran. Dit mooie resort is ons onderkomen voor de komende 4 nachten. Het duikcentrum van Werner Lau wat gevestigd is op het resort vonden wij iets te duur namelijk 83 Eurrie voor twee duiken. Wij hebben daarom besloten om in zee te gaan met een lokale duiktoko aan de overkant genaamd“ Globel Diving” daar hebben we voor 21 duiken incl. fee en lunch in totaal 578,- Euro voor betaald. Dit komt meer in de buurt van ons budget. Op de eerste duik dag met Globel Diving zijn we naar Menjangan eiland gegaan voor drie duiken, tijdens deze drie duiken hebben we mooie begroeide wanden van koralen en sponzen in div kleuren variaties gezien. Aan het einde van deze duik dag hebben we nog even lekker nagenoten bij het zwembad in het resort met een biertje, voordat we zijn gaan uiteten bij Suka Sari. De volgende morgen staat de SS Liberty in Tulamben op het programma, dit Amerikaans oorlogswrak is het wrak van Bali werd ons verteld en dit wrak moet je zien hebben als je hier bent. De Duck boy’s zijn voor deze dag weer vroeg uit de veren, na een snel ontbijt en het inladen van de spullen en als laatste nog even een bezoekje aan de plaatselijk Monkey tempel voor wat verkeersbescherming zijn we dan echt onderweg voor deze iets wat lange autorit namelijk ruim 3 uur. Tijdens de rit hebben Kwak en Kwik het er over dat we weleens in een forellenkwekerij terecht kunnen komen als het er echt zo druk is als wat de duikgids beweerd. Bij aankomst valt het gelukkig echter mee en er is zowaar een parkeerplekje vrij voor ons. De SS Liberty is een gemakkelijk te beduiken vanaf de kant het is ongeveer 80 meter zwemmen voordat je het wrak op een diepte van 20 tegenkomt. Na een korte briefing zetten we koers naar het wrak van Bali bij de eerste contouren van het wrak werd ons gelijk duidelijk dat er niet veel meer van over is, het is namelijk niet meer dan een hoop verwrongen staal! Met klap op de vuurpijl knalt de hoge drukslang van Kwik op 20 meter ook nog eventjes. Maar na een snelle wissel van automatenset doen we een tweede poging op het wrak en deze verloopt soepeltjes, na 60 minuten komen we weer veilig boven. Na wat relaxen met een kleine lunch doen we in de middag nog een duikje op het wrak. Het leven wat we tegen kwamen tijdens deze twee duiken bestond uit zeeslangen, snappers en gardeneels die naast het wrak uit het zand kwamen. Om 19:00 zijn we weer thuis in Pemuteran na een lange vermoeiende dag, snel even een verfrissende douch en wat schone kleren aan voordat we gaan uiteten bij Suki Sari waar we de dag er voor Balinese kippen hadden besteld. De ochtend er op is onze laatste duikdag aangebroken in Permutran, deze dag zijn twee gemakkelijke muck duiken gepland vanaf het strand bij Puri Jatti, op het zwarte zand daar zien we verschillende rare creaties tevens komen we de normale standaard dingen tegen zoals Zeepaardjes, Sepia’s en Pijlinktvissen.

Op 7 April is het tijd voor Kwik, Kwek en Kwak op weg te gaan naar Lotus Bungalows in Candisasa wat aan de oostkant van Bali gelegen is. Lotus Bungalows is een echte topper qua luxe het resort met een zwembad aan zee is ons zeer goed bevallen net als het duiken met Gangga Divers die ook op het resort gevestigd is. Op onze eerste duikdag met Gangga divers komen we Katrien tegen (Crista Kaspers van duikclub Manta uit Amsterdam) , Zij sluit zich aan bij de boy’s en zo is de club zowaar compleet. Die dag maken we twee duiken bij het eiland Nusa Penida waar we twee hele grote Mola Mola’s tegen komen. Na deze grote jongens wilden we meer van dit soort acties zien dus de volgende dag gaan we naar Manta piont waar ze altijd manta’s zien! zeggen ze, ja waar heb ik dat meer gehoord eerst zien dan geloven met die instelling zijn we dus ook te water gegaan. Al snel in de duik komen we veel kleine roggen tegen erg leuk om te zien maar wij willen natuurlijk hun grotere neef zien, lange tijd leek het er op dat de manta’s die dag vrij waren maar na ongeveer 45 minuten wachten laten de Manta’s zich toch zien. En tijdens deze duik zien we dan ook vier Manta’s die om beurten boven het cleaning station gaan hangen voor een korte opfris beurt. De tweede duik die dag viel natuurlijk een klein beetje tegen na z’n eerste top duik. Die avond hebben nog wel even onder het genot van wat eten en drinken na gepraat over deze dag. De volgende en tevens laatste duikdag is gepland bij de duikstekken “Gili Tepekong” met kleine haaitjes en een hele grote Mola Mola en “Tanah Ampo” de laatst genoemde duikstek is een muck duik onder een aanligsteiger voor grote boten, Op deze duik worden op onze wenken bedient met zoveel moois en is als afsluiter een topper. Maar ja aan alle goeie dingen komt een eind en zo ook voor ons want morgen is het de laatste dag op Bali, maar omdat onze vlucht naar Kuala Lupur pas om 19:30 kunnen we bijna nog een volledige dag volop genieten. We hebben die dag dan ook een chauffeur geregeld voor de hele dag, Hij laat ons dan ook het toeristische Bali zien, via Batubulan waar we een zijden verwerkingsbedrijfje bezichtigen, erg interessant om te zien hoe de zijde bewerkt wordt met Balinese patronen en kleuren. Vervolgens gaan we naar een goud en zilver smederij en aansluitend bezichtigen we nog de Balinese schilder en houtsnij kunst met als toetje die ochtend een bakje koffie van de Servetkat (sterk bakkie). Na al deze bezichtigen krijgen we ook wel een beetje trek dus voordat we naar Monkey forenst in Ubud gaan bestellen we eerst een hapje te eten. Als de buikjes weer vol zijn en de aapjes gevoerd zijn in Ubud is het toch echt tijd om naar het vliegveld in Denpassar te gaan voor onze terugvlucht die via Kuala Lupur uiteindelijk op 13 April om 8:00 land op Schiphol zodat het cirkeltje van deze reis weer compleet is.

Bedankt buddy’s voor weer een mooi avontuur